Układ wtryskowy, nazywany inaczej wtryskowym układem zasilania silnika, ma spełniać bardzo ważną dla niego rolę, a więc odpowiadać za metodę dostarczania paliwa bezpośrednio do silnika.
Niestety mało kiedy zdajemy sobie sprawę, że wspomniane wtryskiwacze zaliczają się do jednych z najbardziej awaryjnych części oraz elementów w samochodach, a zakup nowych to koszt zazwyczaj nawet i kilku tysięcy. Wtryskiwacze zaliczają się do elementów hydraulicznych samego systemu wtrysku paliwa, mają w należyty sposób dostarczyć je do komory spalania, dbając też o jego właściwe rozpylenie. Sterowanie nimi zapewnia nam komputer, to właśnie on ma określić jaką ilość w danym momencie, mają dostarczyć wtryski do samej komory spalania, wynika to z faktu różnorodnego na paliwo zapotrzebowania, także stylu oraz techniki jazdy jaką prowadzimy. Dlatego duże znaczenie w kontekście utrzymania dobrego stanu wtrysku paliwa, jest zachowanie ciągłości jazdy, mało agresywne prowadzenie pojazdu czy też nagłe przyspieszanie, co prowadzi nie tylko do większego zużycia paliwa, ale też uszkodzenia elementów takich jak wtryski.
Co jest sygnałem, do nieprawidłowego działania wtryskiwaczy paliwa?
Jak powiedziano powyżej, wtrysk paliwa jest nie tylko wrażliwy na uszkodzenie, ale w wielu przypadkach zapalenie się kontrolki „check engine” jest dla nas pierwszym sygnałem, iż istnieje duże prawdopodobieństwo że winę za to ponoszą wtryski. Nierówna praca silnika, ogromny spadek jego mocy, charakterystyczne dymienie auta, duże problemy z odpaleniem samochodu nie tylko na ciepło ale również na zimno i gaszenie pojazdu w trakcie jego jazdy, to wszystko może świadczyć o uszkodzeniu wtrysków. Nie inaczej jest zresztą wtedy, kiedy widzimy dużo większe zużycia paliwa, pojawienie się stuków w silniku oraz jego szarpanie, co też powinno nam dać do myślenia. Wszystko wiąże się niestety z potrzebą wymiany wtrysków, mogą oczywiście to być części używane, ale w stanie technicznym jaki zezwala na ich dalsze i ponowne wykorzystanie.