Zastanawiasz się, czy w twoim samochodzie musi występować zawór EGR? Dlaczego jego wymiana, w przypadku jego awarii jest czymś czego lepiej w żaden sposób nie bagatelizować?
Na samym początku warto wyjaśnić, co ma umożliwić zawór EGR w naszym aucie, a jego podstawowym zadaniem, pozostaje nic innego jak skierowanie gazów wydechowych, z powrotem do komory spalania.
Oznacza to nic innego, iż ma pozwolić na ograniczenie emisji substancji, należących do tej z grupy tlenków azotu, dzięki temu nie musimy martwić się o emisję spalin. Pewnie, że zdarzają się sytuacje, kiedy wspomina się o tym, iż wielu kierowców decyduje się na jego wyłączenie, zaślepienie albo usunięcie, jednak przy obowiązujących aktualnie karach, nie jest to raczej dobre posunięcie. Mówimy przecież o technologii, która w dużej mierze ma pomóc w ochronie środowiska, ma więc odgrywać kluczowe znaczenie, gdy chodzi o przenikanie spalin do samej atmosfery. EGR jest częścią układu recyrkulacji spalin, a więc przewodu jaki odnajdziemy między dolotem a wydechem, i ma określić ilość spalin, jaka ma trafić do komory spalania. Zawór w tym czasie odpowiada za zamknięcie całego obiegu, w momencie gdy dojdzie do zbyt dużego obciążeniu, podobnie wygląda kwestia, gdy nasz silnik nie osiągnął adekwatnej temperatury roboczej.
Najczęstrze przyczyny awarii zaworów EGR
Jeżeli zauważamy, iż pojawia się kontrolka Check Engine, ewentualnie zauważyły, iż systematycznie dochodzi do spadku mocy silnika, ewentualnie gaśnie on czy wydobywa się z rury wydechowej, bardzo czarny dym, to dobrze ocenić działanie zaworu EGR. Jego wymiana, jak wspomniano oraz powiedziano powyżej, jest czymś koniecznym, w kontekście zachowania określonych norm spalania, jeżeli tego nie zrobimy spotkają nas bardzo przykre konsekwencje. Nie jest również prawdą, iż brak zaworów EGR pozwala na zwiększenie mocy samochodu, z tego też powodu nie decydujmy się na stosowanie zaślepek albo ich wyłączenia, gdyż możemy doprowadzić też do innych znacznie poważniejszych usterek, samego silnika.
Co zapewnia nam system ABS w naszych autach?
Często o ABS w naszych autach, mówi się jako o systemach bezpieczeństwa, które w dużym stopniu nas chronią, co nie do końca jest prawdą, i warto być tego świadomym, podczas użytkowania samochodów, jakie go posiadają. Nie pierwszy raz usłyszymy o tym, iż jego podstawową rolą, pozostaje zawsze zapobieganie ewentualnego zablokowania się kół, podczas wykonywania hamowania. Umożliwia on jednocześnie, zachowanie odpowiedniej kontroli nad pojazdem, czy skręcania nawet w momencie gdy doszło do bardzo gwałtownego hamowania. Skraca więc on drogę zatrzymania pojazdu, wpływają na komfort jazdy i bezpieczeństwa, a także niemal całkowite wyeliminowanie poślizgu, zminimalizowania ryzyka, iż dojdzie do utraty kontroli nad panowaniem nad autem. Dlatego sprawne i prawidłowe działanie układu ABS, to coś na co w przypadku naszych samochodów, trzeba spojrzeć przez różne jednocześnie perspektywy, z jednej strony pomyśleć o tym, co nam zapewnia w trakcie jazdy, a drugiej odnieść się do kwestii, powiązanych z hamowaniem. Różnicę w braku działania ABS, odczujemy nie tylko w starszych autach, ale też w tych gdzie nie jest on sprawny, wtedy istnieje dużo większe prawdopodobieństwo, że dojdzie do poślizgu albo wydłuży się droga hamowania.
Po czym poznać awarię ABS?
Już samo zapalenie się kontrolki ABS w naszym samochodzie, powinno nam dać do myślenia, iż mogło dojść do awarii całego systemu, a tym samym zachodzi konieczność jego zdiagnozowania, lub usunięcia takiej usterki. Oczywiste jest, iż zjawienie się na stacji diagnostycznej, w celu uzyskania informacji o tym, z jakiego powodu doszło do takiego zdarzenia, jest dużo lepszym rozwiązaniem, niż zwiększenie odpowiedzialności za to, iż ABS nie zadziała nam w najmniej spodziewanym momencie. Może się to dla nas nie tylko skończyć poślizgiem, ale też utratą przyczepności na drodze, podczas samego hamowania, i wydłużenia drogi zatrzymania się pojazdu. Niech więc nasz ABS, nas nigdy nie zawiedzie, i traktujmy go jako system, wpływający na komfort, wygodę ale też trudno się nie zgodzić z opinia, iż na bardziej bezpieczne oraz funkcjonalne prowadzenie auta.